Dieter

 

Kan även kallas för kosthållning och som är det samlade kostintaget och de matvanor en person har. Oftast använder man begreppet diet till att beteckna en typ av kostanpassning det kan till exempel vara uteslutning av viss kost på grund av religiösa-, etiska- eller på grund av hälsoskäl. En diet kan även vara att man tar bort vissa delar ur maten som till exempel socker, mjölk,gluten eller något annat. Bantning är en typ av diet. Andra dieter kan bero på allergier eller liknande. 

Orsaker till dieter

Motiven till att man väljer olika typer av kosthållning kan bero på:

Religiösa traditioner och bestämmelser - Den judiska Kosher och Muslimska halal som båda förbjuder till att äta fläskkött och Kosher förbjuder även att äta skaldjur.

Politiskt ställningstagande - Kan till exempel vara att man bara äter ekologisk mat eller mat från frigående djur.

Medicinska orsaker - Man kan vara allergisk mot vissa matvaror och därför låter bli att äta den, vanligt är mjölkprodukter och gluten.

Övervikt - Kan även vara ett medicinskt skäl eftersom för mycket övervikt inte är hälsosamt för kroppens organ och så vidare. 

Olika typer av dieter

Har man en övervikt kan det vara både hälsosamt och viktigt att gå ner i vikt. Det finns ett antal olika metoder som kan hjälpa till och dessa är:

GI-metoden - GI står för glykemisk index. Detta index mäter blodsockernivåns påverkan av kohydratrik mat. Denna metod innebär att man ska äta kolhydrater som påverkar blodsockret långsamt. Kost som har den påverkan på blodsockret kommer att göra att man känner sig mätt längre. 

VLCD-metoden - VLCD står för Very Low Calorie Diet. Detta innebär att man bara ska äta en viss mängd kalorier om dagen. Hur mycket kalorier man bör äta varierar från person till person. Metoden innebär att man egentligen kan stoppa i sig vad som helst men inte särskilt mycket av det.

Livsmedelsverket rekommenderar en blandning av VLCD-metoden och GI-metoden, det är den ända bantningsmetoder som dom rekommenderar.

LCHF - LCHF står för Low Carb High Fat. Med denna metod så innebär det att man kan äta hur mycket som helst bara man undviker kolhydrater. Man kan äta fett och protein i mängder. Bland annat ska man låta bli frukt eftersom det innehåller fruktos som är kolhydrater.

Isodieten - Denna dieten innebär att man ska äta 1.600 kalorier per dag. Då ska maten innehålla en tredjedel protein, en tredjedel kolhydrater och en tredjedel fett. Man äter mager mat av kött, fisk, kyckling och även frukt och grönsaker och baljväxter men man ska undvika gluten.

Atkinsdieten - Den är nästan som LCHF dieten med lågt intag av kolhydrater men destå mer av fett. Dieten innebär inte att man kan äta hur mycket man vill. Dieten är bra om man har en övervikt. Följer man dieten kommer det att ge en viktnedgång samt att dieten ger en längre mättnadskänsla.

Stenålderskost - Denna metod är om man vill gå ner i vikt och äta på samma sätt som man åt på stenåldern. Dieten går ut på att man ska äta mycket kött, grönsaker, nötter, frukt och bär. Man ska däremot undvika eller utesluta produkter som spannmål, socker och mjölkprodukter.